„A kérdéseidre többes számban fogok válaszolni, mert a feleségemmel, Borhi Évával tizenkilenc éves korom óta közösen csináltunk végig mindent. (…) Meszlényi László tanár úrnak volt egy barokk zenekara a szegedi főiskolán. Ott éreztünk rá arra, hogy mitől is különleges a barokk zene. Épp amikor végeztünk, barokk hegedű tanszak indult Szegeden, így az első ilyen jellegű diplomám is innen van” – mesélte Barczi Péter a közelmúltban, a Bartók Rádió „Régizenei kalandozások” című műsorában, ahol Vashegyi György Kossuth-díjas karmester faggatta.
Itthon Vitárius Piroskától tanulta a historikus előadásmód alapjait, majd Drezdában, Trossingenben és Bázelben folytatta tanulmányait, többek között Simon Standage és John Holloway növendékeként. 2021 óta állandó tagja a világhírű Freiburgi Barokk Zenekarnak, amellyel korábban is gyakran koncertezett, és többször koncertmesterként is fellépett. Emellett az Almaviva Vonósnégyes második hegedűse, a Camerata Basel koncertmestere, valamint a La Cetra barokk zenekar és a J. S. Bach Alapítvány (St. Gallen) zenekarának tagja.
Feleségével 2006-ban hozta létre a Capricornus Consort Basel együttest, amelynek névadójául Samuel Capricornus (1628–1665) cseh kora barokk zeneszerzőt választotta. A méltatlanul elfeledett Capricornus több szállal kötődött Magyarországhoz: evangélikus lelkész édesapja az ellenreformáció elől Pozsonyba, majd Sopronba menekült. Capricornus ezekben a városokban járt iskolába, később Bécsben udvari muzsikusként, Pozsonyban egyházzenészként működött, végül Stuttgartban kapott Kapellmeister-kinevezést.
„A harmincas éveim elején rájöttem, hogy van saját zenei mondanivalóm, és kell egy társulás, ahol ennek teret tudok adni. Évával kezdetben nem akartunk egy újabb profi együttest létrehozni, mégis többen elindultak velem a közös úton. Baráti társaság voltunk, ahol mindenkinek szüksége volt arra, hogy a zenekari munkái mellett a saját érzelmeit fejezze ki a zenében. Múlt az idő, és kiderült, hogy jók vagyunk együtt, jöttek a koncertek, a CD-k, a rangos díjak. A mi együttesünkben csak hét-nyolc zenész játszik, mindenki teljesen egyenrangú és érdekes személyiség, s ez mozgékonyabb, plasztikusabb hangzást hoz létre. A mi zenélésünk spontánabb, improvizatívabb, azonnal reagálunk a másikra anélkül, hogy erről külön egyeztetnénk” – foglalja össze a Capricornus Consort eddigi történetét és munkamódszerét az 52 esztendős Barczi Péter.
Lemezfelvételeiket valóban számos díjjal ismerték el az elmúlt 19 évben: többek között a Diapason d’Or, az International Classical Music Awards (ICMA), az Echo Klassik, az Opus Klassik és a Preis der deutschen Schallplattenkritik kategóriadíját is megkapták.
A Capricornus Consort különleges programmal lép fel Vácon: Johann Sebastian Bach különböző orgonaműveinek és triószonátáinak vonós kamarazenekari átiratát hozzák el a magyar közönségnek. Szakmai körökben ismert tény, hogy Bach gyakran hangszerektől függetlenül komponált, így számos műve könnyen átültethető más együttesre – miközben a hangszerelés új árnyalatokat hozhat. Barczi Péter szerint „a barokk zene sokkal változatosabb, mint ahogyan pályakezdőként gondoltuk: csupa szín és szenvedély.”
Ezt a sokrétegű zenei világot mindig korhű hangszereken mutatják be, aminek – sőt, még a húrok anyagának is – nagy jelentősége van. „Míg a modern hegedűn fémhúrok vannak, a barokk ősökön bélhúrok feszülnek. Ezeket ugyan nehezebb hangolni, gyorsabban mennek tönkre, érzékenyebben reagálnak az időjárásra, mégis sokkal finomabb, melegebb, ugyanakkor energikusabb hangzást adnak. A korabeli hegedűvonók speciális formája is jelentősen befolyásolja a hangzást és a zenei artikulációt” – mondja a Capricornus Consort művészeti vezetője.
A Capricornus Consort koncertjére ITT tud jegyeket venni.